Sześć lat po uruchomieniu pierwszych połączeń wojewódzkiej komunikacji autobusowej władze regionu bardzo pozytywnie wypowiadają się o skutkach organizacji systemu. Ma on też być nadal rozwijany. Zdaniem samorządu przynosi to korzyści tak ekonomiczne, jak i społeczne.
W tym roku minie sześć lat od uruchomienia pierwszych połączeń autobusowych organizowanych przez województwo łódzkie. W 2019 r., tuż po powołaniu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, region otworzył 29 linii, w tym sporą część o charakterze dowozowym do kolei. Z biegiem czasu sieć rozszerzano o kolejne połączenia – aktualnie jest ich 43, a najnowsze powstało w styczniu tego roku.
Województwo: Transport musi docierać do najdalszych zakątków
Od kwartału z Sieradza do Łodzi można więc dojechać nie tylko pociągiem ŁKA i Polregio, ale też autobusem PKS Sieradz. Samorząd zapewnia jednocześnie, że funkcjonujące wcześniej linie dobrze wpisały się w system komunikacyjny. – Rozwijamy siatkę połączeń autobusowych po to, żeby mieszkańcy mniejszych miejscowości, nawet z najdalszych zakątków regionu, mogli szybko, bezpiecznie i komfortowo dojechać do rodziny, pracy, szkoły, lekarza czy instytucji kultury – komentuje Wydział Mediów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
– Celem takiego działania jest oczywiście likwidacja wykluczenia transportowego i zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – usłyszeliśmy. Region podkreśla, że wyasygnował z własnego budżetu ponad 7 mln zł, co pozwoli na sfinansowanie zaplanowanych połączeń w 2025 r. Kolejne 22,5 mln zł pochodzi z rządowego FRPA. Kontrakty dla przewoźników opiewają zatem na łącznie ponad 30 mln zł.
Ludzie są bliżej siebie, ale głównie w dni robocze
Służby prasowe marszałek Joanny Skrzydlewskiej oceniły, że dotowane z kasy UMWŁ połączenia autobusowe pozwalają skrócić dystans między ludźmi. – Łączna długość tras to aż 2462 km – usłyszeliśmy. Autobusy docierają już do wszystkich powiatów województwa i do 132 spośród 177 gmin.
Choć trudno nie zauważyć dużej zmiany, jaką przyniosło otwarcie wojewódzkich połączeń autobusowych, wciąż w wielu przypadkach oferta nie wydaje się konkurencyjna wobec mobilności, jaką daje własny samochód. Mimo uruchomienia dodatkowych kursów na części linii, co nastąpiło wraz z początkiem 2025 r., wiele tras pozostaje nieobsługiwanych w dni wolne. Znacznie utrudniony jest też transport w dni robocze w godzinach wieczornych. Często wyklucza to choćby możliwość uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, a wspomniana przez UMWŁ możliwość dojazdu do instytucji z tego obszaru pozostaje raczej teoretyczna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.